Aktualności

[Blog #98] Chroń się przed koronawirusem

[Blog #98] Chroń się przed koronawirusem

2020-03-12, autor: Fundacja OZZ

#COVID19 #koronawirus #pandemia #profilaktyka

 

zz-post_20200313dr hab. n.med. i n. o zdr. Anna Staniszewska – Prezes Zarządu Fundacji Obywatele Zdrowo Zaangażowani, adiunkt w Zakładzie i Katedrze Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego

Koronawirus SARS-Cov-2 jest przyczyną choroby COVID-19. Najczęściej objawia się gorączką, kaszlem, dusznościami, bólami mięśni oraz zmęczeniem. Wirus przenosi się drogą kropelkową, czyli z osoby chorej na osobę zdrową, podczas kichania, kaszlu i mówienia.  Najbardziej narażone na ciężki przebieg choroby są osoby starsze, o obniżonej odporności, które cierpią na inne choroby, zwłaszcza przewlekłe. Zredukować ryzyko zakażenia koronawirusem można przestrzegając następujących zasad:

1. Często myj ręce wodą z mydłem, a w podróży środkiem na bazie alkoholu (min. 60%), instrukcja.
2. Do suszenia rąk nie używaj suszarek dostępnych w miejscach publicznych, tylko jednorazowych ręczników.
3. Unikaj dotykania rękami oczu, nosa i ust.
4. Zakrywaj usta i nos podczas kaszlu i kichania chusteczką, gdy jej brak zgiętym łokciem. Jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyj ręce jak w pkt.1.
5. Zachowaj bezpieczną odległość (1–1,5 m) od osoby, która kaszle, kicha lub ma gorączkę.
6. Unikaj przebywania w miejscach publicznych, w skupiskach ludności.
7. Zrezygnuj z witania się z innymi poprzez pocałunek, podanie dłoni.
8. Zrezygnuj w kościele z przekazywania sobie znaku pokoju poprzez podanie ręki oraz nie korzystaj z wody święconej poprzez zamoczenie palców ręki.
9. Zakupy w sklepach rób możliwie najkrócej.
10. Po przybyciu do domu zmień odzież na domową.
11. Wysypiaj się.
12. Dbaj o zbilansowaną dietę, pij około 2 l dziennie, najlepiej wody.
13. Dbaj o porządek w domu, regularnie myj lub dezynfekuj powierzchnie dotykowe (m.in. biurka, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze).
14. Systematycznie dezynfekuj swój telefon, klawiaturę laptopa/komputera i nie korzystaj z niego podczas spożywania pokarmów.
15. Zaniechaj podróży, zwłaszcza do krajów o wysokim ryzyku zakażenia koronawirusem.
16. Osoby starsze powinny ograniczyć do minimum wychodzenie z domu.
17. Z racji tego, iż dzieci bardzo często przechodzą zakażenie koronawirusem bezobjawowo, powinny unikać kontaktu z osobami starszymi, np. babcią, dziadkiem.
18. Jeśli to możliwe osoby młodsze powinny pomóc osobom starszych w codziennych czynnościach, np. zakupach.
19. Pamiętaj, iż zajęcia w placówkach oświatowych odwołano w celu minimalizacji ryzyka wzrostu zakażeń koronawirusem. Nie traktuj tego czasu jako wakacje, ogranicz wychodzenie dzieci z domu.
20. Jeśli jesteś poddany kwarantannie domowej, przez zalecony okres (najczęściej 14 dni) nie wychodź z domu, stosuj się do zaleceń lekarza, aby nie stać się źródłem zarażenia dla innych.
21. Jeśli wróciłeś z regionów zarażonych koronawirusem (m.in. Włochy, Chiny, Korea Południowej, Iran, Japonia, Tajlandia, Wietnam, Singapur, Tajwan), masz objawy zakażenia, miałeś kontakt z osobą zakażoną powiadom o tym telefonicznie stację sanitarno-epidemiologiczną lub zgłosić się do oddziału obserwacyjno-zakaźnego. Nie zgłaszaj się na Szpitalny Oddział Ratunkowy !
22. Jeśli podejrzewasz u siebie koronawirusa zadzwoń pod numer 800 190 590! Bezpłatna infolinia NFZ jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Zostaniesz poinformowany co zrobić, by otrzymać pomoc.
23. Korzystaj z wiarygodnych źródeł wiedzy o koronawirusie – strona internetowa Ministerstwo Zdrowia, Główny Inspektor Sanitarny, Narodowy Fundusz Zdrowia. Podążaj za komunikatami przekazywanymi przez przedstawicieli władz w mediach, np. telewizji.

Stosuj się do powyższych zaleceń, myśl nie tylko o sobie, ale i o innych osobach, bądź odpowiedzialny !

Jeśli podzielasz nasze wartości i wierzysz w naszą misję, napisz na adres:

logo_pacjent3

Pacjent 3.0

Projekt mający na celu badanie, promowanie i inspirowanie działalności związanej z dostępnością usług z obszaru tzw. m-health, czyli wykorzystania urządzeń mobilnych w procesie dbania o własne zdrowie, monitorowania zdrowia czy komunikacji z lekarzami.

Wierzymy, że jest to obszar, który czeka ogromny rozwój. Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań wykorzystujących smartfony, urządzenia wearables czy w końcu Internet Rzeczy stanowi przyszłość medycyny, którą czeka coraz większa indywidualizacja i personalizacja.

Warto pamiętać, że ogromne osiągnięcia w tym obszarze mają Polacy, którzy przodują w dziedzinie start-upów technologicznych stawiających zdrowie w centrum swojego zainteresowania – ich właśnie chcemy objąć szczególnym wsparciem poprzez bezpłatne doradztwo, organizację testów aplikacji, eksperckie analizy i ekspertyzy oraz organizację seminariów, szkoleń i konferencji.

Równocześnie chcemy przybliżać te zagadnienia innym – tak, by w XXI wieku każdy mógł poczuć się prawdziwym obywatelem 3.0.

W sprawie zdrowia

Ogólnopolski konkurs na najlepsze prace naukowe (oryginalne i przeglądowe) dotyczące problematyki samoleczenia (self-mediction), samoopieki (self-care) i samozarządzania w zdrowiu (self-management) autorstwa studentów i młodych absolwentów wszystkich kierunków.

Zaangażowanie się pacjentów we własne zdrowie zdobywa coraz większą popularność jako pole badań i często staje się tematem prac licencjackich i magisterskich studentów kierunków medycznych i społecznych. Doceniamy to, ponieważ zwiększa naszą wiedzę w tym obszarze i ułatwia świadome i odpowiedzialne dbanie o własne zdrowie – i z tego właśnie powodu chcemy popularyzować to zagadnienie wśród młodych naukowców oraz promować najlepsze przedsięwzięcia badawcze w tym obszarze.

Więcej informacji o konkursie, jego regulamin oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie www.obywatelezz.pl/konkurs.

Przewietrz apteczkę!

Projekt skierowany jest przede wszystkim do seniorów, którzy, statystycznie rzecz biorąc, przyjmują najwięcej rozmaitych leków – nie tylko tych przepisywanych przez lekarzy różnych specjalności, lecz także ordynowanych sobie samodzielnie lub z polecenia farmaceutów.

Podczas specjalnie zorganizowanych wydarzeń będziemy pomagać wszystkim chętnym w uporządkowaniu swoich domowych apteczek. Wyjaśnimy, jak postępować z lekami przeterminowanymi, co zrobić z niepotrzebnymi lekami z poprzednich terapii, przekażemy dobre praktyki przechowywania leków, a także uczulimy na problem wielolekowości i podpowiemy, jak rozmawiać z lekarzami, żeby uniknąć potencjalnego ryzyka związanego z zażywaniem wielu różnych substancji.

W ramach projektu chcemy prowadzić zajęcia w nowoczesnej, interaktywnej formule łączącej wykłady eksperckie, pracę w grupach i ocenę wzajemną oraz warsztat pod czujnym okiem naszych specjalistów. Zamierzamy być obecni na uniwersytetach trzeciego wieku, w klubach seniora, domach kultury i nie tylko – chętnie odpowiemy na zaproszenie w każde inne miejsce, gdzie obecne są osoby starsze, którą chcą lepiej zrozumieć, na czym polega bezpieczna farmakoterapia.

logo_zz

Zdrowo zaangażowani

Celem projektu Zdrowo Zaangażowani jest promowanie filozofii i praktyki odpowiedzialnego samoleczenia. W naszym rozumieniu:

odpowiedzialne samoleczenie to świadome zaangażowanie pacjenta w dbanie o własne zdrowie, które polega na indywidualnym podejmowaniu działań w zakresie utrzymania zdrowia oraz doraźnego leczenia objawów rozpoznanych samodzielnie do momentu konsultacji z lekarzem, w oparciu o wiedzę pochodzącą z aktualnych i z rzetelnych źródeł. W ujęciu szerszym oznacza także stosowanie się pacjenta do zaleceń personelu medycznego.

Ten cel będziemy realizować poprzez oryginalne działania edukacyjne i informacyjne, szczególnie w przestrzeni internetu, oraz współpracę z autorytetami społecznymi i decydentami. Wierzymy, że zaangażowanie obywateli we własne zdrowie przyczyni się do poprawy jakości życia polskiego społeczeństwa oraz pozwoli lepiej wykorzystywać zasoby systemu opieki zdrowotnej.

Strona kampanii: www.zdrowozaangazowani.pl.